Waar ben je naar opzoek?

Bel me terug
x

Bel me terug

Wil je meer informatie of een afspraak maken voor een intake? Vul hier jouw gegevens in, dan nemen wij contact met je op.

Ik ga akkoord met het privacystatement

De invloed van Omega-3 op acné

Steeds vaker zien we dat huidprofessionals en consumenten zich verdiepen in de rol van voeding en suppletie bij specifieke huidindicaties, zoals acne. Dat is een positieve trend. Maar hoe zit het nu precies met die omega-3-vetzuren? Heeft het zin om ze als supplementen in te zetten bij acne?

Gezonde huid

De buitenste huidlaag, de hoornlaag, vormt de huidbarrière. Bij een gezonde huid bestaat de hoornlaag voor ongeveer de helft uit ceramiden, voor 25 procent uit cholesterol en voor 15 procent uit vrije vetzuren die het lichaam zelf aanmaakt of uit de voeding haalt. Dit zijn vettige stoffen die in hoge concentraties aanwezig zijn in celmembranen van de huid. Ze dragen onder andere bij aan het beschermen tegen vochtverlies. Een andere functie van vetten is de indirecte regulatie van ontstekingen.

Lijnzaadolie en walnoten

De voornaamste vetzuren die belangrijk zijn voor een gezonde huid zijn alfa-linoleenzuur en linolzuur. Plantaardige oliën en noten, zoals lijnzaadolie en walnoten bevatten ruime hoeveelheden alfa-linoleenzuur, een omega-3-vetzuur. Eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA) zijn tevens belangrijke omega-3-vetzuren. Ze zitten met name in vette vis, krill en algen. Zonnebloemolie en maïsolie zijn bronnen van linolzuur, een omega-6-vetzuur.

Wat eet Nederland?

Uit voedselconsumptiepeilingen blijkt dat Nederlanders te weinig EPA en DHA binnenkrijgen. Ook komt naar voren dat jongeren minder visvetzuren binnenkrijgen dan volwassenen. Bovendien hebben Nederlanders een ontoereikende inname van alfa-linoleenzuur. Linolzuur komt wel veelvuldig voor in het Nederlands voedingspatroon.

Van linolzuur naar ontsteking

De effecten van linolzuur, alfa-linoleenzuur, EPA en DHA op ontstekingsprocessen komen voornamelijk tot stand door beïnvloeding van het eicosanoïdenmetabolisme. Eicosanoïden zijn stoffen die een rol spelen bij een groot aantal fysiologische processen, waaronder ontstekingsreacties. Omega-3-vetzuren gaan in het lichaam een competitie aan met omega-6-vetzuren, waardoor de productie van eicosanoïden beïnvloed wordt. Indirect kunnen omega-3-vetzuren een anti-inflammatoire werking hebben en kunnen omega-6-vetzuren ontstekingen juist stimuleren.

In het lichaam kan linolzuur worden omgezet in arachidonzuur. Vervolgens kunnen uit arachidonzuur pro-inflammatoire eicosanoïden worden gevormd. Voorbeelden van eicosanoïden zijn prostaglandines (PG), leukotriënen (LT) en tromboxanen (TX). Type-1-, type-3- en type-5-eicosanoïden (zoals PGE1, PGE3 en LTB5) werken sterk anti-inflammatoir, ofwel ontstekingsremmend. Type-2- en type-4-eicosanoïden (zoals PGE2, TXA2 en LTB4) hebben juist een pro-inflammatoire werking en stimuleren ontstekingen.

Het gaat om de verhouding

Vermoedelijk spelen de omega-3- en omega-6-vetzuren op deze manier een rol bij de ernst van inflammatoire acne. Toch lijkt een supplement met omega-3-vetzuren niet de meest voor de hand liggende interventie. Het is bij acne namelijk niet zozeer van belang hoeveel omega-3- en omega-6-vetzuren er absoluut gezien in het lichaam terechtkomen. Het gaat vooral om de verhouding tussen de omega-3- en omega-6-vetzuren, omdat die bepaalt welke eicosanoïden er worden geproduceerd.

Eén visoliecapsule is niet genoeg

In typisch westerse diëten is de omega-6-omega-3-verhouding zo’n 17:1, terwijl autoriteiten een verhouding van 1:1 tot 4:1 aanbevelen. Hoewel er bij verschillende onderzoeken goede resultaten geboekt zijn, is beïnvloeding van ontstekingsprocessen in de huid een moeilijke zaak. Het uiteindelijke effect van vetzuren op de ontsteking is namelijk het resultaat van de interactie en het evenwicht tussen de totale hoeveelheid vetzuren, de typen vetzuren, de verhouding tussen de verschillende typen vetzuren, de ketenlengte en de mate van verzadiging.

Kortom, met een visoliecapsule per dag ga je de ernst van acne waarschijnlijk niet verminderen. Kijk liever naar de verhouding omega-3-omega-6-vetzuren in de voeding. Praktisch betekent dit meer vis, algen en noten en minder koek, gebak en chips.

Meer weten?

Vraag onze experts om advies tijdens een intake gesprek.

Via onze webshop verkopen wij ook Omegas. Via deze link kom je op onze webshop terecht. Disclaimer: suppletie is een toevoeging op een gezond eetpatroon, geen vervanging van voedingsmiddelen. 

 

Auteurs: Samantha Jordaans en Inge Backx, oprichters van het Kennisinstituut voor Voeding & Huid (KIVH)

Ik heb een vraag!

Wil je meer weten over onze behandelingen en oplossingen voor jouw huidprobleem? Je kunt ons bellen of vul het contactformulier in!